سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنهایی بهتر از همنشین بد است . همنشین درستکار، بهتر از تنهایی است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :7
کل بازدید :40244
تعداد کل یاداشته ها : 36
103/2/14
2:21 ص

در سال 2010، منجمان بیش از 100 سیاره فراخورشیدی (سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی وجود دارند) دیگر شناسایی کردند و به این ترتیب تعداد سیارات کشف شده به بیش از 500 رسید. اکثر آن‌ها، سیارات غول‌پیکر گازی و به اصطلاح مشتری مانند هستند که در مداری نزدیک به ستاره‌های مادر خود در حال گردش هستند. اما اخترشناسان رفته رفته در حال نزدیک شدن به سیارات فراخورشیدی زمین مانند با همان اندازه و دما هستند.

کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده تاکنون Corot-7b نام دارد که قطر آن از دو برابر اندازه زمین کوچک‌تر است. اما دمای سطح آن تقریبا هزار درجه سانتی‌گراد است و به این ترتیب هیچ شکلی از حیات نمی‌تواند روی آن وجود داشته باشد.

اما در سپتامبر 2010 / شهریور 1389 یک تیم آمریکایی خبر از کشف سیاره Gliese 581g دادند که به دور ستاره گلیس 581 در فاصله 20 سال نوری از ما در حال چرخش است. جرم این سیاره تقریبا 3 تا 4 برابر زمین است، اما مدار گردش آن در کمربند سبز این منظومه واقع شده و به این ترتیب دمای سطح آن نه خیلی داغ و نه خیلی سرد است، طوریکه امکان وجود آب به شکل مایع را روی سطح سیاره فراهم می‌کند و همه میدانیم که آب، کلیدی‌ترین عنصر برای حیات است.

اما محققان باز هم در دنیاهای دوردست به دنبال سیارات زمین مانند هستند. این جستجو به طور هم‌زمان توسط تلسکوپ‌های روی زمین و تلسکوپ‌های فضایی در حال انجام است. سال آینده باید منتظر انتشار اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر باشیم که در مارس 2009 / اسفند 1387 در مدار قرار گرفت. تاکنون اکثر سیارات فراخورشیدی که توسط کپلر شناسایی شده‌اند، به اندازه نپتون یا اندکی از آن بزرگ‌تر بودند (با شعاع 4 برابر شعاع زمین). اما آژانس فضایی آمریکا امیدوار است شناساگرهای فوق‌العاده حساس این تلسکوپ بتوانند ما را به سیاره‌هایی بسیار شبیه‌تر به زمین رهنمون کنند.

توضیح: در دی 1389، پژوهشگران تلسکوپ فضایی کپلر کشف شبیه ترین سیاره فراخورشیدی به زمین را تایید کردند.


  
  

خبرگزاری فارس به نقل از اینفورمیشن ویکیک گزارش داد: مشاوره امنیتی در مورد سوءاستفاده از کارت های گرافیک جدید برای حمله به رایانه‌ها هشدار داده است.

Context در گزارش تازه خود هشدار داده که استاندارد تازه Web Graphics Library یا (WebGL) در برابر حملات موسوم به denial of service یا (DoS) آسیب پذیر است و همین طور با استفاده از آن می توان اطلاعات مورد نظر را به سرقت برد.

WebGL استاندارد جدیدی است که به مرورگرهای اینترنتی امکان می دهد از یک رابط سخت افزاری سه بعدی موسوم به OpenGL در محیط HTML5 استفاده کنند. با توجه به اینکه WebGL در نسخه های جدید مرورگرهای فایرفاکس، سفری و کروم گنجانده شده خطر کاربران وب و اینترنت را به طور جدی تهدید می کند.

بسیاری از کاربران هم از WebGL به عنوان جایگزینی متن باز به جای نرم افزار فلش استفاده می کنند و همین مساله خطر سوءاستفاده را باز هم افزایش داده است.

علیرغم هشدارهای داده شده هنوز راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و به نظر می رسد سریع ترین راه حل به روزرسانی مرورگرهای اینترنتی باشد.


  
  

محققان آلمانی با کمک گرفتن از دوربین‌هایی که در فناوری کینکت مایکروسافت استفاده شده‌اند، سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند کف دست کاربران آی ـ فن را به یک گوشی تلفن هوشمند تبدیل کند.

به گزارش مهر، تصور کنید موبایلتان در حال زنگ خوردن است اما به دلیل اینکه در زیر تشک مبل فرو رفته، یا دست شما خیس یا چرب است نمی‌توانید گوشی خود را پاسخ دهید. در چنین شرایطی چه واکنشی نشان می‌دهید؟

مهندسان دانشگاه پوستدام در آلمان برای چنین شرایطی راهکار جالبی ابداع کرده‌اند که با آن، می‌توان جای کلید پاسخگویی، کلید روشن کردن پیغام گیر یا روشن کردن بلندگوهای گوشی را روی کف دست فشار داد تا این کلیدها روی گوشی فعال شوند.


برای استفاده از این ابزار به دو چیز نیاز خواهد بود: آگاهی دقیق از جای برنامه‌های جانبی گوشی‌های لمسی و در اختیار داشتن فناوری که بتواند فشارهای وارد شده بر روی دست را ردیابی کرده و با فرستادن آن به یک رایانه دستور مناسب را روانه تلفن همراه کند.

محققان برای پی بردن به میزان آگاهی کاربران تلفن های هوشمند آی ـ فن، دواوزده داوطلب را به کار گرفته و آنها را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند این افراد تا چه اندازه در به یاد آوردن موقعیت برنامه‌های مورد علاقه خود در آی ـ فن مهارت دارند. نتایج این بررسی نشان داد 68 درصد از کاربران آی ـ فن می‌توانند موقعیت درست برنامه‌های مورد علاقه خود را بر کف دستشان نشان دهند.

با در نظر گرفتن بالا بودن احتمال یافتن برنامه‌های مورد نظر آی ـ فن در حالی که تلفن در معرض دید کاربر قرار ندارد، محققان از دوربین‌های عمقی، مشابه دوربین‌هایی که در فناوری کینکت مایکروسافت مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای ردیابی فشارهای وارد شده بر روی کف دست کاربران استفاده کردند.

این دوربینها پرتوهای فروسرخ و نامرئی را روی سطح می‌تابانند که برای درک مدت زمانی که این پرتوها نقاط سطح را پوشش داده و سپس به سوی یک حسگر بازتابیده می‌شوند، از شدت جریان مافوق سریعی استفاده می‌کند. به این شکل این سیستم می‌داند که فاصله اجسام مختلف تا دوربین چه ‌اندازه است و زمانی که کاربر انگشتش را بر کف دستش می‌فشارد، سیستم می‌تواند موقعیت و زمان این حرکت را به دقت تعیین کند.

بنا بر گزارش نیوساینتیست، این اطلاعات به رایانه‌ای فرستاده شده و پس از پردازش دستورهای مرتبط با حرکت انجام شده را به تلفن همراه ارسال می‌کند. محققان در تلاشند با استفاده از این فناوری در کنترل های ابزارهایی از قبیل تلویزیون نیز تحولی ایجاد کرده و دست کاربران را جایگزین این ابزارها کنند.


  
  

محققان ایرلندی نوع جدیدی از تلفنهای همراه هوشمند را معرفی کردند که همانند یک ورق کاغذ باریک و انعطاف پذیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تلفن همراه که در حال حاضر تنها یک نمونه آزمایشی است می تواند تحولی در روش تعامل میان کاربر و تلفنهای همراه ایجاد کند.

این تلفن همراه باریک که PaperPhone (تلفن کاغذی) نام دارد نسخه ای جدید و انعطاف پذیر از "جوهر الکترونیک" (e-ink) است. "جوهر الکترونیک" نوعی از نمایشگرهای دیجیتال است که در حال حاضر در پخش کننده های کتاب الکترونیک برای مثال "کیندل" محصول شرکت آمازون به کار رفته اند.

"روئل ورتگال" خالق "تلفن کاغذی" و مدیر لابراتوار رسانه های انسانی دانشگاه کوئینز در بلفست ایرلند اظهار داشت: "این دستگاه شبیه به یک رایانه به نظر می رسد و همانند یک ورق کاغذ فعل و انفعالی کار می کند."

این محققان نمونه آزمایشی این دستگاه را با استفاده از یک نمایشگر جوهر- الکترونیک 9.5 اینچی اریب ساخته اند. در آزمایشها، از این تلفن همراه کاغذی برای جستجو بر روی منوی تماسها، انجام یک تماس تلفنی، انتخاب چند آهنگ و سایر عملکردهای عادی تلفنهای همراه استفاده شد.

به گفته این دانشمندان "تلفن کاغذی" که در حال حاضر تنها یک نمونه آزمایشی کوچک است می تواند ظرف 5 تا 10 سال آینده مورد استفاده عمومی قرار گیرد.

این رایانه کوچک از دو لایه ساخته شده است. یکی از این لایه ها نمایشگر جوهر - الکترونیک و دیگری یک مدار چاپ شده است.

مدار چاپ شده که همانند نمایشگر انعطاف پذیر است از طریق پنج حسگر به دستورات کاربر پاسخ می دهد.

یک نرم افزار ویژه که فاکتورهای مختلف حسگرها از جمله فاکتورهای جهت و موقعیت را به یکدیگر مرتبط می کند به دستگاه اجازه می دهد که خود را با هر موقعیتی سازگار کند.

براساس گزارش "جک تک"، نمایشگرهای جوهر- الکترونیک پدیده جدیدی نیستند. زمانی که کیندل آمازون وارد بازار شد توانست به یک پخش کننده مناسب برای کتابهای الکترونیک تبدیل شود.

اما محصول آمازون کیفیت کاغذهای سلولزی را ندارد، این درحالی است که محققان ایرلندی در این تحقیقات در تلاش برای ایجاد یک کاغذ الکترونیک انعطاف پذیر بودند.

درحقیقت یکی از ویژگیهای تعاملی این تلفن همراه هوشمند باریک، امکان ورق زدن صفحات است به طوری که کاربر می تواند با گرفتن گوشه کاغذ به روشی مجازی همانند آنچه که در مورد یک کتاب و یا یک روزنامه کاغذی اتفاق می افتد، صفحات را ورق بزند.

قرار است PaperPhone در کنفرانس "تعامل انسان و رایانه" 10 می با سازماندهی انجمن ماشینهای محاسباتی در ونکوور کانادا معرفی شود.


  
  

وزیر ارتباطات آخرین آمار و وضعیت ایران در 10 شاخص را اعلام کرد و درباره رتبه ایران در جهان بر اساس آخرین ارزیابی انجام گرفته از سوی اتحادیه جهانی مخابرات گفت: ایران در حوزه شاخصهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از میان 159 کشور در رتبه 84 جهان است.

رضا تقی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با ارزیابی آنچه که در سال 89 در حوزه مخابرات، دیتا و فناوری اطلاعات اتفاق افتاده و تحقق اهداف مدنظر در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: در حوزه شاخص‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات طی سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته که به واسطه آن شاهد رشد زیادی در بخش‌های مختلف بودیم و بر اساس اطلاعات موجود، اهداف پیش‌بینی شده در این زمینه محقق شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا در حال حاضر ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل کشور به 157 لینکSTM1 افزایش یافته و شمار درگاه‌های متصل به فیبرنوری نیز به 14 درگاه رسیده است. همچنین میزان گستردگی شبکه فیبرنوری در کشور به بیش از 155 هزار کیلومتر رسیده و تعداد کاربران اینترنت به 32 میلیون نفر افزایش یافته است.
 
تقی پور با تاکید براینکه ضریب نفوذ تلفن ثابت و سیار در حوزه اپراتورهای موجود کشور به ترتیب به بیش از 34 و 72 درصد رسیده و 52 هزار و 600 روستا دارای ارتباط هستند به مهر گفت: براساس گزارش های منعکس شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد پورت های اینترنت پرسرعت دایری از سوی شرکت های PAP از ابتدای سال 89 با 41 درصد رشد همراه بوده است.


  
  

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: براساس موافقتنامه پروانه فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه این اپراتور مشابه سایر اپراتورها می‌تواند برای واگذاری سیمکارتهای دائمی حداکثر مبلغ 120 هزار تومان و سیمکارتهای اعتباری حداکثر 20 هزار تومان دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لطف الله سبوحی اضافه کرد: اپراتور سوم می‌تواند با توجه به شرایط رقابت در بازار تا سقف این مبالغ نسبت به واگذاری سیمکارت و دریافت وجه اقدام کند.
وی درباره ارائه خدمات نسل دوم از سوی اپراتور سوم موبایل اظهار داشت: در حال حاضر خدمات نسل دوم از سوی سایر اپراتورها ارائه می‌شود که اپراتور سوم نیز می‌تواند حداکثر 20 درصد بالاتر از تعرفه‌های پایه را بابت ارائه این خدمات دریافت کند.

سبوحی درباره میزان تعرفه‌های پایه گفت: این تعرفه‌ها همان تعرفه خدماتی است که از سوی اپراتور اول ارائه می‌شود و در سیمکارتهای پیش پرداختی نیز می‌تواند 50 درصد بیش‌تر از سیمکارت‌های دائمی باشد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با اشاره به اینکه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه در انحصار اپراتور سوم است، گفت: تعرفه این خدمات باید از سوی اپراتور سوم به رگولاتوری پیشنهاد شود تا پس از بررسی‌های کارشناسی و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شود.

وی درباره زمان تعیین این تعرفه نیز عنوان کرد: بنابراعلام اپراتور سوم، تعرفه‌ها بر اساس طرح تجاری آنها تهیه شده و آماده ارائه به رگولاتوری است که به محض وصول آن در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدامات لازم انجام خواهد شد تا اپراتور سوم بتواند بر اساس تعهدات پروانه خود، سرویس‌هایش را از اول خردادماه سال 1390 راه‌اندازی کند.


  
  

عصر حاضر که به عصر فناوری و اطلاعات معروف است کشورها و ملت هایی در راس هرم توسعه قرار می گیرند که خود را در روند تحولات عرصه فناوری قرار داده اند. شاه بیت این تحولات که در چند دهه اخیر سبب پیشرفت غیرقابل باور بشری گشته مقوله اینترنت است. ابزاری که باعث برداشته شدن مرزهای مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی واجتماعی گردیده است. در حال حاضر بنا بر اعلام آمارهای سازمان ملل تعداد کاربران اینترنت در جهان دو میلیارد نفر می باشد. آمارها نشان می دهد که بیش از 32 میلیون کاربر اینترنت در کشورما نیز وجود دارد و از این تعداد تنها نزدیک به 700 هزار نفر از اینترنت پرسرعت استفاده می کنند. براین اساس سهم اینترنت دایل آپ با سرعت حداکثر 56 کیلوبیت بر ثانیه در کشور بیش از 90 درصد است. با این وجود آنچه که از همین حداقل سرعت نیز به معضل جدی کاربران تبدیل شده قطع و وصل‌های مکرر این شبکه بدون توجه به حقوق کاربران است که سرویس دهندگان اینترنت، شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت و هر شرکت دیگری که متولی اینترنت در کشور است زیربار آن نمی رود و در این بین به راحتی حقوق کاربران را نادیده می گیرد. وضعیت و کیفیت سرعتی که ما در کشور به کاربران اینترنت داده ایم درمقایسه با مردم کشورهای دیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. گزارش های منتشر شده از وضعیت سرعت اینترنت در دنیا نشان می دهد که ایران در میان کشورهایی با سرعت اینترنت کمتر از 1 مگابیت برثانیه قرار دارد و این در حالی است که در تایوان سرعت متوسط اینترنت 5 مگابیت بر ثانیه، نیوزلند 3.2 مگابیت برثانیه ، آمریکا 5 مگابیت برثانیه و استرالیا 2.9 مگابیت برثانیه است. آیا واقعا با مقایسه امکاناتی که دراختیار کاربران گذاشته ایم رواست که بخواهیم قطعی و کاهش سرعت را هم بردوش آنها بیاندازیم و کسی هم پیگیر حقوق آنها نباشد؟در برنامه پنجم توسعه بر ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به "اینترنت پرسرعت" تاکید شده به نحوی که تا سال دوم برنامه یعنی سال 92 باید همه دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های تابعه به شبکه ملی اینترنت متصل شوند و نیز تا پایان برنامه یعنی سال 95 باید 60 درصد خانوار‌ها از اینترنت پرسرعت استفاده کنند اما به باور تحلیلگران در آستانه اجرای برنامه پنجم توسعه همچنان مشکلی به نام کیفیت ارائه خدمات و نبود راهکار مناسب در اینترنت کم سرعت موضوعی است که در ابتدایی ترین نقطه خود قرار دارد. اما موضوع حقوق کاربران امری است که در تمام جهان، شرکت های ارائه دهنده اینترنت آن را مورد توجه قرار می دهند. به گونه ای که با انعقاد قراردادی با متقاضی با توجه به درخواست آنها و میزان هزینه ای که می کنند به آنها سرویس می دهند . تا اینجای کار در کشورما هم بر همین منوال عمل می شود. اما در طی همین قرار داد شرکت ارائه دهنده موظف است در صورت افت سرعت و یا قطعی اینترنت به کاربر خود خسارت دهد. امری که به هیچ عنوان در کشور ما رعایت نمی شود و کاربران با پرداخت هزینه اینترنت دریافتی خود در اکثر مواقع با قطعی و یا کاهش سرعت روبه رو هستند و هیچ سازمان و یا نهادی پیگیر حقوق آنها نیست.ما در پایان چشم انداز بیست ساله باید خود را به عنوان قدرت اول علمی و اقتصادی منطقه معرفی کنیم با توجه به سرعت جامعه جهانی در عرصه پیشرفت فناوری و اطلاعات با این امکاناتی که در این عرصه در صدد فراهم کردن آن هستیم به طوریقین از قافله عقب خواهیم ماند.


  
  

به گزارش خبرنگار مهر بیش از 6 سال است که شرکتهای خصوصی با توجه به اهداف کلان توسعه اقتصادی کشور در برنامه چهارم، سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه اینترنت پرسرعت انجام دادند تا طبق این برنامه بیش از یک میلیون و 250 هزار پورت ADSL در کشور دایر کنند. در این میان سهم بخش دولتی نیز راه اندازی 270 هزار پورت پرسرعت اینترنت در کشور بود. اگرچه افزایش یک سال به برنامه چهارم توسعه کشور سبب شد تا شرکتهای توسعه اینترنت پرسرعت زمان بیشتری برای رسیدن به اهداف موردنظر این برنامه داشته باشند اما در مجموع موفق شدند این اهداف را قبل از شروع برنامه پنجم توسعه نهایی کنند. نصب یک میلیون و 300 هزار پورت ADSL در کشور به گزارش مهر آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تعداد پورت‌های ADSL نصب شده در سطح کشور نشان می دهد گروه شرکت‌های ندا تا پایان بهمن 1389 بیش از یک میلیون و 300 هزار پورت پرسرعت نصب کرده اند. در این رابطه روابط عمومی گروه شرکتهای PAP نیز اعلام کرده که به دلایل فنی، آمار رگولاتوری همواره با اختلاف فازی دو ماهه اعلام می‌شود و در این آمار که به جدول منصوبه- دایری شهرت دارد، منصوبه به معنی تعداد پورت‌های نصب شده در مراکز مخابراتی و دایری، پورت‌هایی هستند که هم اکنون کاربر از آن استفاده می‌کند. بر این اساس در مقایسه با آمار دی ماه سال 89، حدود 42 هزار پورت ADSL به آمار پورت‌های دایری در سطح کشور اضافه شده است. طبق اعلام گروه شرکتهای PAP تا پایان بهمن ماه 90 یک میلیون و 306 هزار و 499 پورت ADSL در 31 استان توسط شرکت‌های بخش خصوصی دارای پروانه PAP در کل کشور نصب شده که از این تعداد 768 هزار و 665 پورت توسط کاربران در حال بهره‌برداری است. در استان تهران تا 30 بهمن 89، 17 هزار و 754 پورت به تعداد پورت‌های منصوبه و 26 هزار و 913 پورت به تعداد کل پورت‌های دایر و زیربار رفته اضافه شده که با احتساب این افزایش تعداد، آمار پورت‌های منصوبه و دایری واگذارشده توسط گروه شرکت‌های ندا در استان تهران به ترتیب به 458 هزار و 225 پورت و 307 هزار و 192 پورت رسیده است. تعداد پورت‌های منصوبه شرکت‌های ندا در شهر تهران نیز 363 هزار و 625 پورت است که از این تعداد 264 هزار و 177 پورت در حال بهره‌برداری است که مقایسه این آمار با آمار دی 89 نشان می‌دهد که در شهر تهران به ترتیب 16 هزار و 292 پورت و 24 هزار و 142 پورت به مجموع آمار منصوبه و دایری اضافه شده است . طبق این آمار از 26 هزار پورت دایری در استان تهران تا 30 بهمن 7/89 درصد آن در شهر تهران به بهره برداری رسیده است. موفقیت بخش خصوصی در ارائه اینترنت پرسرعت مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر موفقیت بخش خصوصی در ارائه اینترنت پرسرعت اظهار داشت: در سال 85 که PAP ها کار خود را آغاز کرده بودند تنها حدود 18 هزار پورت اینترنت پرسرعت ADSL واگذار شده بود و این در حالی است که هم اکنون حدود یک میلیون و 400 هزار پورت در کشور منصوب شده که حدود یک میلیون آن دایر است. علیرضا اصغریان با اشاره به پروانه ای که برای ارائه خدمات عمومی انتقال داده کابلی به PAP ها داده شد اضافه کرد: PAP ها در زمانی کار خود را آغاز کردند که مشتری زیادی برای تکنولوژی ADSL در کشور وجود نداشت و واگذاری یک میلیون و 500 هزار پورت اینترنت پرسرعت بیشتر به یک رویا شبیه بود. اگرچه انتظار می رفت که تاکنون 3 تا 5 میلیون پورت پرسرعت نصب کنند اما این آمار نیز با توجه به اهداف برنامه چهارم توسعه آمار کمی نیست. وی جهش کشور در بخش اینترنت پرسرعت را مناسب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون شرایط استفاده از تکنولوژی های اینترنت پرسرعت بسیار متفاوت است و بر این اساس نیازمند تدوین قوانین و قواعد جدید در این حوزه هستیم. اینترنت پرسرعت برای 12 میلیون ایرانی تا سال 95 به گزارش خبرنگار مهر هم اکنون در کشور حدود 34 میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند اما سهم اینترنت پرسرعت ADSL و وایمکس از این آمار بسیار پایین است و این در حالی است که گسترش بخش ارتباطات بی سیم کشور از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه است که طی آن مقرر شده تا پایان سال 95 بیش از 60 درصد ارتباطات خانگی و ادارات به اینترنت پرسرعت تجهیز شوند که براین اساس باید حداقل 12 میلیون پورت پرسرعت در کشور نصب و راه اندازی شود. با این وجود ارائه دهندگان اینترنت پرسرعت همچنان عدم همکاری شرکتهای مخابرات را برای در اختیار گذاشتن فضا و امکانات لازم مانع توسعه ADSL عنوان می کنند و معتقدند که عدم تخصیص پهنای باند اینترنت توسعه اینترنت پرسرعت را با کندی مواجه کرده و معضل جدید ارائه این سرویس افزایش چند برابری قیمت تمام شده از سوی شرکتهای مخابراتی است.


  
  

گوگل را همه می شناسیم. حالا دیگر آنقدر با زندگی روزانه ما عجین شده است که پاسخ هر سوالی را از او می پرسیم.گوگل انگار یک دانای مطلق است. پیرمردی که جواب هر سوالی را دارد و با هر سوال پاسخ های جامع و کاملی را بصورت متن،تصویر،ویدئو و … در اختیار ما می گذارد. اما این پیرمرد دانا تازه ?? سالش شده است. هر روز خبرهایی از جاه طلبی های گوگل در زمینه های مختلف را می خوانیم.پروژه هایی در زمینه اینترنت پرسرعت تا اتومبیل های بدون سرنشین! اما به راستی گوگل چقدر بزرگ است؟ این مطلب می کوشد با برخی محاسبات ریاضی گوگل واقعی را به شما بشناساند *.

 

 

اگر گوگل یک کشور بود با ???,???,??? بازدید روزانه اش از برزیل پرجمعیت تر می شد. در این صورت گوگل با این مقدار جمعیت پس از کشورهای چین،هند،امریکا و اندونزی پنجمین کشور پرجمعیت جهان می نمود.
بطور متوسط از هر ? کاربر اینترنت یک نفر هر روز سری به Google.com می زند. حالا فرض کنید این تعداد در یک جا گرد هم آیند.در این صورت برای جا دادنشان به حداقل ???? استادیوم نیوکمپ نیاز داریم تا آنها را در کنار هم بنشانیم!

استادیوم ??? هزار نفری نیوکمپ - بزرگترین استادیوم ورزشی خصوصی در جهان متعلق به باشگاه بارسلونا

 

اگر این ???,???,??? بازدیدکننده روزانه دست در دست یکدیگر و در کنار هم بایستند یک خط انسانی به طول ?????? کیلومتر را می سازند که بیش از ??? برابر طول دیوار چین است.
???? درصد جمعیت کشور گوگل را مردم امریکا تشکیل می دهند.کشورهای هند،چین،آلمان پس از امریکا بیشترین ساکنین را در گوگل دارد. جالب آنکه کشورمان ایران با تصاحب ??? درصد از جمعیت گوگل در مقام هفتم جهان قرار دارد.
بطور متوسط بازدیدکنندگان گوگل حدود ????? صفحه از این سایت را بازدید می کنند، به این معنا که سرورهای گوگل باید در هر روز ?,???,???,??? صفحه وب را نمایش دهند که معادل ??,??? صفحه در هر ثانیه است.
در سال ???? سرورهای گوگل ??میلیون صفحه را ایندکس کرده بودند حال آنکه در سال ???? این عدد ???? برابر شده و به عدد ??میلیارد صفحه وب رسیده است.در این صورت اگر صفحه وب یکتای ایندکس شده توسط گوگل را بتوانیم بر روی یک سمت کاغذ A4 پرینت بگیریم با این کاغذها می توان حدود پنج بار کل امریکای شمالی را فرش کرد.
بیش از یک تریلیون آدرس اینترنتی (URL) یکتایی که گوگل ایندکس کرده است را اگر بصورت پشت سر هم بنویسیم این آدرسها تشکیل خطی به طول ?? میلیون کیلومتر را خواهند داد که یک سوم فاصله بین زمین تا خورشید خواهد بود.
در صورتی که میخواستیم تمام سایت هایی که گوگل ایندکس کرده است را در یک مانیتور نمایش دهیم اندازه صفحه نمایش ما باید ?میلیون مایل (از گوشه به گوشه) می بود یعنی ??? برابر خط استوا.
گوگل در نظر دارد در آینده ای نزدیک حدود ??? پتابایت (هر پتابایت = ??????? گیگابایت) اطلاعات را جمع آوری کند.این اطلاعات معادل نیمی از تمام آنچه است که بشر از ابتدا تا کنون بصورت مکتوب درآورده است.
مجموع ظرفیت هایی که گوگل به کاربران جیمیلش اختصاص داده است برابر با ???? میلیارد CD صوتی کامل است.این CD ها در صورتی که روی هم قرار گیرند ارتفاعی برابر با ???? کیلومتر را خواهند ساخت که ??? برابر بلندتر از قله اورست می باشد.
در صورتی که شما برای جستجوی هر صفحه وب که در گوگل ایندکس شده است یک دقیقه وقت بگذارید ????? سال زمان لازم خواهد بود تا تمام صفحات را مشاهده کنید حال آنکه این کار برای گوگل حداکثر ??? ثانیه زمان می گیرد.
تا کنون حدود ??? میلیارد تصویر توسط گوگل شناسایی و ثبت شده است.برای ذخیره تمام آنها شما به ??? میلیون فلاپی دیسک نیاز دارید یعنی کوهی به ارتفاع ??? کیلومتر از فلاپی دیسک !
??????? عدد از پرحجم ترین iPad های موجود در بازار را لازم خواهید داشت تا ایندکس های گوگل را در آنها ذخیره کنید. این iPad ها در مجموع ???? تن وزن دارند و در صورتی که در کنار هم قرار داده شوند فاصله لندن تا پاریس را خواهند پیمود.
تا سال آینده فضای مورد نیاز گوگل برای ذخیره صفحات وب به یک اگزابایت (معادل ????????????? گیگابایت) خواهد رسید یعنی فضایی که ????? سال تصویر ویدئویی با کیفیت DVD اشغال میکند.
شما نیاز به تبدیل ??? میلیون درخت به کاغذ دارید تا بتوانید ?? پتابایت اطلاعاتی که گوگل در هر روز پردازش میکند را پرینت بگیرید.
دارائی شخصی سرگئی برین و لری پیج (مالکان گوگل) هر کدام به ???? میلیارد دلار می رسد. حقوقی که این دو از گوگل دریافت می دارند سالیانه یک دلار می باشد ! درآمد ??? میلیارد دلاری گوگل به تنهایی با مجموع تولید ناخالص داخلی شش کشور باربادوس،مغولستان،مالدیو،دومینیک،گرینلند و جزایر کیمن برابری می کند.

 

عکس مدیران گوگل بر روی جلد مجله TIME

 

هزینه نگهداری یوتیوب روزانه نزدیک به ? میلیون دلار بوده و در هر دقیقه ?? ساعت ویدئو در آن آپلود می شود به این معنا که کاربران در هر روز چهار سال کامل ویدئو در این سایت آپلود می نمایند.
ویدئوی “Charlie Bit My Finger” تاکنون پربیننده ترین ویدئوی یوتیوب بوده و تا کنون ???,???,??? بازدید از این ویدئو ثبت شده است یعنی در مجموع تا به امروز سه و نیم سال از تاریخ بشر صرف دیدن این ویدئو شده است !
اولین توئیت رسمی گوگل به زبان باینری و ترجمه عبارت معروف “I’m feeling lucky” بود.
و در پایان واژه “گوگل” در سال ???? به واژه نامه میریام وبستر و لغت نامه انگلیسی آکسفورد افزوده شد.

 

اگر روزگاری باغ های معلق بابل، فانوس اسکندریه، اهرام ثلاثه و امثالهم به عنوان شاهکارهای نبوغ بشری مورد توجه قرار می گرفتند شاید بتوان شاهکار گوگل را نیز به عنوان یکی از نمادهای هوش و توانایی انسان مدرن به رخ آیندگان کشید


  
  
احتمال برخورد سیارک آپوفیس به کره زمین www.taknaz.ir
برخی دانشمندان از احتمال برخورد یک سیارک به زمین در سال ???? ابراز نگرانی می‌کنند که می‌تواند به مرگ میلیون‌ها تن و بوجود آمدن هرج و مرجی جدی در زمین منجر شود؛ ادعایی که البته تا حد زیادی توسط ناسا رد شده است.

 

بر اساس پیش‌بینی‌ها و اندازه‌گیری‌های ستاره‌شناسان، سیارک آپوفیس که فاصله نزدیکی با زمین دارد در ?? آوریل ???? با فاصله خطرناکی از کنار زمین خواهد گذشت. حال ستاره‌شناسان روسی ادعا کرده‌اند که این سیارک ممکن است در ?? سال بعد با زمین برخورد کند؛ اما ناسا احتمال وقوع این حادثه را بسیار ناچیز و یک ??? هزارم خوانده است.

این سیارک ابتدا باید از یک حفره تنگ گرانشی در فضا بگذرد که به دلیل گرانش زمین می‌تواند در آوریل ???? مسیر این سیارک را تغییر دهد.

نیروی گرانشی زمین آنقدر بزرگ است که اگر سیارک وارد این حفره بشود مسیر آن تغییر کرده و مستقیم به سمت زمین خواهد آمد.

رونالد یئومان، رئیس اداره برنامه اجسام نزدیک زمین ناسا اظهار کرد که احتمال برخورد این سیارک با زمین بسیار ناچیز است.

به گفته وی در تاریخ ?? آوریل سال ???? سیارک آپوفیس از فاصله‌ای بسیار نزدیک از کنار زمین گذر خواهد کرد، اما ناسا احتمال برخورد آن با زمین در این تاریخ را رد کرده است؛ اما اگر این سیارک در زمان گذشتن از کنار زمین وارد منطقه گرانشی آن شود، مسیرش تغییر کرده و در تاریخ ?? آوریل ???? با زمین برخورد می‌کند.

یئومان همچنین ادعای دانشمندان روسی در مورد این برخورد را بسیار نامحتمل می‌داند.

پرفسور لنوید سوکولوف از دانشگاه سنت‌پترزبورگ روسیه در گفت‌وگو با ریانووستی گفت: سیارک آپوفیس در تاریخ ?? آوریل ???? تا فاصله ?? هزار تا ?? هزار کیلومتری زمین نزدیک می‌شود.

احتمال دارد که این سیارک در تاریخ ?? آوریل ???? با زمین برخورد کند. ما باید بر اساس نتایج مشاهدات بیشتر از آپوفیس به برنامه‌ریزی پرداخته و به دنبال چاره باشیم.

دانشمندان روسی ?? ماه پیش جلسه‌ای برگزار کرده و به بررسی راه‌هایی برای منحرف کردن مسیر این سیارک پرداختند. این درحالی ‌است که دانشمندان آمریکایی شانس برخورد را ناچیز می‌دانند، اگرچه گذر این سیارک از کنار زمین با این فاصله به بروز مشکلاتی منجر می‌شود اما مسلما به ظهور آرماگدونی دیگر نخواهد انجامید.

در صورتی که که این احتمال ثابت شود، دانشمندان ناسا اقداماتی در جهت انحراف مسیر این سیارک انجام خواهند داد. ساده‌ترین کار این است که یک فضاپیمای بدون سرنشین با آن برخورد کند.


90/3/6::: 8:33 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3      >