سفارش تبلیغ
صبا ویژن
استمرار عبرت اندوزی به بینش می انجامد و خودداری (از زشتیها) را نتیجه می دهد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :3
کل بازدید :40299
تعداد کل یاداشته ها : 36
103/2/28
1:51 ع

در سال 2010، منجمان بیش از 100 سیاره فراخورشیدی (سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی وجود دارند) دیگر شناسایی کردند و به این ترتیب تعداد سیارات کشف شده به بیش از 500 رسید. اکثر آن‌ها، سیارات غول‌پیکر گازی و به اصطلاح مشتری مانند هستند که در مداری نزدیک به ستاره‌های مادر خود در حال گردش هستند. اما اخترشناسان رفته رفته در حال نزدیک شدن به سیارات فراخورشیدی زمین مانند با همان اندازه و دما هستند.

کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده تاکنون Corot-7b نام دارد که قطر آن از دو برابر اندازه زمین کوچک‌تر است. اما دمای سطح آن تقریبا هزار درجه سانتی‌گراد است و به این ترتیب هیچ شکلی از حیات نمی‌تواند روی آن وجود داشته باشد.

اما در سپتامبر 2010 / شهریور 1389 یک تیم آمریکایی خبر از کشف سیاره Gliese 581g دادند که به دور ستاره گلیس 581 در فاصله 20 سال نوری از ما در حال چرخش است. جرم این سیاره تقریبا 3 تا 4 برابر زمین است، اما مدار گردش آن در کمربند سبز این منظومه واقع شده و به این ترتیب دمای سطح آن نه خیلی داغ و نه خیلی سرد است، طوریکه امکان وجود آب به شکل مایع را روی سطح سیاره فراهم می‌کند و همه میدانیم که آب، کلیدی‌ترین عنصر برای حیات است.

اما محققان باز هم در دنیاهای دوردست به دنبال سیارات زمین مانند هستند. این جستجو به طور هم‌زمان توسط تلسکوپ‌های روی زمین و تلسکوپ‌های فضایی در حال انجام است. سال آینده باید منتظر انتشار اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر باشیم که در مارس 2009 / اسفند 1387 در مدار قرار گرفت. تاکنون اکثر سیارات فراخورشیدی که توسط کپلر شناسایی شده‌اند، به اندازه نپتون یا اندکی از آن بزرگ‌تر بودند (با شعاع 4 برابر شعاع زمین). اما آژانس فضایی آمریکا امیدوار است شناساگرهای فوق‌العاده حساس این تلسکوپ بتوانند ما را به سیاره‌هایی بسیار شبیه‌تر به زمین رهنمون کنند.

توضیح: در دی 1389، پژوهشگران تلسکوپ فضایی کپلر کشف شبیه ترین سیاره فراخورشیدی به زمین را تایید کردند.