سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان از آنچه همدم حکیم است، می گریزد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :3
کل بازدید :40194
تعداد کل یاداشته ها : 36
103/1/31
11:0 ع

به گزارش خبرنگار پارسینه، اسکناس 10هزار تومانی امروز در حالی در تهران رونمایی شد که اشتباهی فاحش در شعر معروف سعدی بر پشت آن خود نمایی می کرد.
طرح پشت این اسکناس تصویر آرامگاه سعدی است و در کنار آن بیت معروف “بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند” به صورت اشتباه “بنی آدم اعضای یکدیگرند” نوشته شده است. این اشتباه تاکنون بارها در گفتار و نوشتار مسئولین و در مطبوعات و رسانه ها مشاهده شده است و اکنون این اشتباه رایج، بر روی اسکناس جدیدالطبع نمایان شده است.


  
  
در این مدت بطور میانگین ماهیانه 10 میلیون تومان به عنوان دستمزد دریافت کردم که در مجموع 5 سال در حدود 600 میلیون تومان می شود.
برنا: بازیگر نقش مختار در دفاع از دستمزد دریافتی بازیگران، پول دریافتی این قشر را با مربیان لیگ برتر فوتبال مقایسه کرد.

شب گذشته برنامه سینمایی هفت که هر جمعه از ساعت 23 آغاز می شود، شاهد حضور فریبرز عرب نیا به عنوان میهمان بود؛ بازیگری که فیلم های پرشماری را در کارنامه خود دارد و اکنون با سریال مختارنامه در جعبه جادویی خودنمایی می کند.
وی که برای پرداختن و تحلیل به موضوع بازیگری در این برنامه حضور یافته بود، بخشی از صحبت های خود را به بحث داغ این روزهای سینمای ایران که دستمزدهای برخی از بازیگران می باشد، اختصاص داد.
عرب نیا با انتقاد از این موضوع گفت: من 5 سال در سریال مختارنامه حضور داشتم و هیچ نقش دیگری را در هیچ سریال و فیلمی نپذیرفتم. در این مدت بطور میانگین ماهیانه 10 میلیون تومان به عنوان دستمزد دریافت کردم که در مجموع 5 سال در حدود 600 میلیون تومان می شود. حال آنکه در این مدت 2 بار هم با مرگ دست و پنجه نرم کردم و با مشکلات زیادی از جمله کار در بیابان و حیوانات مختلف روبهرو بودم. با این حال این دستمزدی است که یک مربی لیگ برتر فوتبال برای یک فصل دریافت می کند و با مرگ هم روبه رو نمی شود.

  
  


10 حقیقت شگفت انگیز علم فیزیک با کمک تعدادی از کاربران توئیتر انتخاب شده و با همکاری یک کیهان شناس تشریح شده است. خورشید می توانست از موز ساخته شده باشد، تقریبا همه جهان گم شده است و سیاهچاله ها سیاه نیستند سه نمونه از این حقایق شگفت انگیز هستند.
فیزیک بدون شک علمی شگفت انگیز است، ذراتی که وجود ندارند در احتمالات به حساب می آیند، و زمان متناسب با سرعت حرکت شیئی تغییر می کند. نشریه تلگراف 10 پدیده عجیب از این عجایب در علم فیزیک را با کمک تعدادی از کاربران توئیتر و کیهان شناسی به نام مارکوس چاون ارائه کرده است که در ادامه ارائه خواهد شد.
خورشید می توانست از موز ساخته شده باشد: خورشید بسیار پر حرارت است زیرا وزن چند میلیارد میلیارد میلیارد تنی آن گرانش عظیمی به وجود می آورد که در نتیجه هسته ستاره را تحت فشاری غیر قابل تصور گذاشته و در نتیجه فشار بالا حرارت فوق العاده تولید می کند. در صورتی که به جای گاز هیدروژن از میلیاردها میلیارد میلیارد تن موز استفاده می شد نیز همان میزان فشار و در نتیجه همان مقدار حرارت در خورشید به وجود می آمد. با این حال با افزایش حرارت، اتمها با بخشهای مختلف ساختار ستاره ای برخورد کرده و انرژی اتمی را به وجود می آورند که در اینجا تفاوت میان حضور هیدروژن و موز در ساختار خورشید آشکار خواهد شد.
تمام ماده ای که نسل بشر را به وجود آورده است در یک حبه قند جا می گیرد: اتم ها 99.9999999999999 درصد فضای خالی هستند و به همین دلیل در صورتی که تمامی اتم ها را به گونه ای به هم بفشاریم که فضای خالی میان آنها از بین برود، یک قاشق چای خوری یا حجمی برابر یک حبه قند از این ماده در حدود پنج میلیارد تن وزن خواهد داشت، وزنی 10 برابر مجموع وزن تمامی انسانهایی که در حال حاضر در جهان حضور دارند. این در واقع همان پدیده ای است که در ستاره های نوترونی رخ می دهد و وزن آنها را تا حد غیر قابل باوری افزایش می دهد.
آنچه آینده است می تواند آنچه گذشته بوده است را تغییر دهد: شگفتی جهان کوانتوم به اثبات رسیده است، آزمایش دو جداره که نور را در دو حالت موج و ذره به اثبات می رساند به اندازه کافی عجیب و غیر قابل تصور هست. به خصوص زمانی که اعلام شود مشاهده نور می تواند آن را از موج به ذره و یا برعکس تبدیل کند. اما پدیده های عجیبتر این جهان پس از آزمایش جان ویلر فیزیکدان در سال 1978 خود را نمایان کرد. آزمایش وی نشان داد مشاهده یک ذره در حال می تواند سرنوشت ذره مشابه دیگری در گذشته را متحول سازد.
طبق آزمایش دو جداره در صورتی که هر یک از پرتوهای نوری خارج شده از یکی از شکافهای صفحه آزمایش را مشاهده کنید، در واقع پرتو را مجبور کرده اید خصوصیات ذره ای به خود بگیرد و اگر به هدف برخورد پرتو چشم بدوزید خصوصیت موج گونه به پرتو نور بخشیده اید اما در صورتی که پس از عبور پرتو نور از شکاف به مسیری که از آن ناشی شده است چشم بدوزید آنگاه است که پرتو نور می تواند در هر دوحالت شکل بگیرد.
به بیانی دیگر زمان حال بر گذشته پرتو نوری تاثیر گذاشته است. این آزمایش در آزمایشگاه تنها چند صد هزارم ثانیه به طول می انجامد اما در مشاهده نورهای ناشی از ستاره های دوردست نیز صدق می کند. در واقع مشاهده اکنون ستاره های دوردست می تواند گذشته چند هزار یا میلیون ساله آنها را تغییر دهد.
تقریبا همه جهان گم شده است: می توان به جرات گفت در حدود 100 میلیارد کهکشان در جهان هستی وجود دارد که هر یک از آنها از 10 میلیون تا 10 تریلیون ستاره را در خود گنجانده اند. خورشید زمین در مقایسه با این ستاره های یکی از کوچکترین و ضعیفترین ستاره ها به شمار می رود و حتی می توان نام کوتوله زرد رنگ را بر روی آن گذاشت. در واقع در جهان هستی مقادیر ترسناک و عظیمی از ماده مرئی وجود دارد که انسان تنها قادر به مشاهده دو درصد از آن است.
وجود این حجم ماده به واسطه نیروی گرانش آنها پیش بینی می شود و ماده تاریک نیز که مقدار آن 6 برابر جرم ماده مرئی تخمین زده می شود، نیز بخش نامرئی جهان را تشکیل داده است. وجود انرژی تاریک به عنوان بخشی دیگر از جهان که در واقع مابقی جهان را تشکیل داده است، موضوع را پیچیده تر خواهد کرد، انرژی که با گسترش سریع جهان در ارتباط است و به همراه ماده تاریک همچنان ناشناخته باقی مانده است.
جسم می تواند سریعتر از نور حرکت کند و نور همیشه بسیار سریع حرکت نمی کند: سرعت نور در خلا 300 هزار کیلومتر بر ساعت است با این حال نور همیشه در خلا حرکت نمی کند. برای مثال نور در آب با سرعتی یک سوم سرعت گفته شده حرکت می کند. در واکنش های اتمی برخی از ذرات به سرعت های بسیار بالایی دست پیدا می کنند که بخشی از سرعت نور است و در صورتی که از میان رابطی که سرعت نور را خواهد کاست عبور کنند، در واقع می توانند سریعتر از نور حرکت کنند.
چنین پدیده ای درخششی آبی رنگ از خود به وجود می آورد که به «تشعشعات شرنکوف» شهرت داشته و با بمبهای صوتی قابل مقایسه است. کمترین سرعتی که تا کنون برای نور به ثبت رسیده است 17 متر بر ثانیه یا 61 کیلومتر بر ساعت بوده که به واسطه عبور از میان روبیدیوم منجمد با حرارتی برابر صفر مطلق ایجاد شده است. در این حرارت این ماده حالتی به نام میعان «بوز- انشتین» را تجربه می کند.
تعداد نامحدودی نویسنده مطلب را نوشته و تعداد نامحدودی خواننده آن را می خوانند: بر اساس مدلهای استاندارد کیهان شناسی جهان مرئی با تمامی میلیاردها کهکشان و تریلیون تریلیون ستاره هایش تنها یکی از بی نهایت جهانهایی است که مانند حبابهای صابون در یک اسفنج در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به دلیل بی نهایت بودن آنها می توان هر تاریخچه ممکنی را برایشان در نظر گرفت. اما تعداد تاریخچه های ممکن برای این جهانها متناهی است زیرا تعداد محدودی پدیده و تعداد محدودی نتیجه در بر داشته اند.
تعداد این پدیده ها بسیار زیاد اما متناهی است پس همین پدیده عینی و کنونی که نویسنده این مطلب را نوشته و شما آن را می خوانید، باید بی نهایت بار در زمان رخ داده باشد. شگفت انگیز تر از آن این است که بدانیم نزدیکترین همتای ما در چه فاصله ای از ما قرار گرفته است. این فاصله عددی برابر 10 به توان 10 به توان 28 متر تخمین زده شده است که در صورت علاقمندی به محاسبه آن می توانید از عدد یک و 10 میلیارد میلیارد میلیارد صفر در برابر آن استفاده کنید!
سیاهچاله ها سیاه نیستند: به طور حتم سیاهچاله ها بسیار تاریکند اما سیاه نیستند زیرا این پدیده ها درخشان بوده و به آرامی نور خود را در تمامی طیفهای نوری از جمله نور مرئی به اطراف منتشر می کنند. این تشعشعات که «تشعشعات هاوکینگ» نام دارد نور خود و جرم سیاهچاله ها را به تدریج کاهش داده و با از دست دادن منبع جرم سیاهچاله ها تبخیر می شوند.
سیاهچاله های کوچک در مقایسه با جرمشان و نسبت به سیاهچاله های بزرگتر با سرعتی بالاتر از خود نور منتشر می کنند و بر همین اساس در صورتی که برخورد دهنده بزرگ هادرون بر اساس برخی نظریه ها از خود میکروسیاهچاله هایی تولید کند، آنها به سرعت تبخیر خواهند شد و دانشمندان پس از آن قادر خواهند بود بقایای تابشهای آنها را مشاهده کنند.
تصور بنیادین از جهان مسئول گذشته، حال و آینده آن نیست: بر اساس نظریه نسبیت خصوصی چیزی به نام اکنون، گذشته یا آینده وجود ندارد و قالبهای زمانی به یکدیگر وابسته اند زیرا همه هستی در سرعتی برابر در حرکت است. درصورتی که انسان با سرعتی کاملا متفاوت در حرکت بود شاهد پیر شدن زودهنگام یکی از نزدیکان و یا دیر پیر شدن وی نسبت به دیگران می بود.
ذره ای در اینجا می تواند به صورت آنی بر روی ذره ای در آن طرف جهان تاثیر بگذارد: زمانی که یک الکترون همتای ضد ماده خود یا پوزیترون را ملاقات می کند، هر در درخشش کوچکی از انرژی خنثی می شده و دو فوتون از این برخورد متولد می شوند. ذرات ساب اتمیکی مانند فوتونها یا کوارکها از ویژگی به نام اسپین برخوردارند که به مفهوم چرخش است، اما این ذرات در واقع حرکت چرخشی ندارند اما به گونه ای رفتار می کنند که انگار در حال چرخشند.
جهت اسپین فوتونها در زمان تولد در برابر یکدیگر بوده و در نتیجه خنثی می شوند. با توجه به رفتارهای غیر قابل پیشبینی کوانتومی گفتن اینکه کدام فوتون در مسیر چپگرد و کدام یک در مسیر راستگرد حرکت خواهد داشت غیر ممکن است و در واقع تا زمانی که یکی از آنها مشاهده نشود، هر دو در هر دو جهت حرکت خواهند داشت اما به محض اینکه یکی از آنها مشاهده شود جهت راست یا چپگرد را به خود گرفته و به هر جهتی که حرکت کند، همتایش در مسیر متضاد آن حرکت خواهد کرد. این واقعیتی است که در آزمایشها به اثبات رسیده است.
هرچه سریعتر حرکت کنید سنگینتر می شوید: در صورتی که بسیار سریع بدوید به صورت لحظه ای و نه دائم، سنگین وزن خواهید شد. سرعت نور مرز سرعت در جهان است در این صورت زمانی که جسمی با سرعتی نزدیک به نور در حرکت است و شما به آن نیرویی وارد کنید، به سرعت آن نخواهید افزود بلکه تنها به آن انرژی اضافی وارد کرده اید که این انرژی باید در جایی قرار بگیرد. بهترین مکان برای قرارگیری این انرژی جرم جسم است.
بر اساس قانون نسبیت جرم و انرژی با یکدیگر برابرند پس هر چه انرژی وارد شده بیشتر باشد جرم افزایش پیدا خواهد کرد. البته این افزایش وزن در انسان قابل چشم پوشی بوده و درعین حال غیر قابل انکار است.

  
  

تمامیاین ماجراها از ژانویه سال 2006 در نیویورک آغاز شد؛ زمانی که بیمار یک روانپزشک ادعا کرد مردی را بارها در رویاهایش میبیند و با او صحبت میکند. این زن میگوید که حتی یک بار هم این فرد را در زندگی واقعی ملاقات نکرده است اما بارها او را درخواب دیده است.
پس از صحبتهای این خانم، تصویر مرد ترسیم میشود و برروی میزکار روانپزشک باقی میماند تا اینکه بیمار دیگری میآید و با دیدن این عکس ادعا میکند که این مرد را بارها در خواب دیده است.
با این اتفاقات روانپزشک تصویر این مرد را برای تعدادی از همکارانش ارسال میکند و پس از گذشت چند ماه، چهار بیمار دیگر هم میگویند که این مرد را بارها در خواب دیدهاند!

از ژانویه سال 2006 تا کنون هزاران نفر از شهرهای مختلف از جمله لس آنجلس، پکن، بارسلون، پاریس، مسکو و تهران و... اعلام کردهاند که این مرد را دیده اند.
افراد اعلام کردهاند که این مرد درخواب با آنها پرواز میکند، پس از یک روز سخت کاری به آنها آرامش میدهد و حتی با آنها غذا میخورد.

اما واقعا چه چیزی باعث چنین اتفاقی میشود؟
تئوریهای مختلفی مطرح شده است که شاید جالبترین آنها تئوریای باشد که میگوید: این مرد یک فرد واقعی است، کسی که مهارتهای خاص روانی دارد و توانایی ورود به خواب افراد را دارا میباشد!


  
  
بازداشت مرد آهنین پس از 2 سال فرار
مرد آهنین که به اتهام شرارت و ضرب و شتم راننده جوان از دو سال قبل تحت تعقیب بود، سرانجام دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار ایران، عصر یازدهم آذر سال 88 مأموران کلانتری 136 فرجام از درگیری شدید در یکی از جایگاههای سوخت شمال شهر مطلع شدند.مأموران پلیس پس از حضور در محل حادثه با پیکر خونین پسر جوانی روبهرو شدند.
بلافاصله پسر مجروح به بیمارستان انتقال یافت. از سوی دیگر مأموران در تحقیقات دریافتند دانشجوی مجروح بر سر نوبت سوختگیری در پمپ بنزین با مرد جوانی که راننده خودروی پژو 206 بوده درگیر شده و هدف قرار گرفته است.
زن جوانی که خود را مالک خودروی پژو معرفی میکرد پس از انتقال به کلانتری گفت: زمانی که برای سوختگیری وارد جایگاه شدم ناگهان با مرد قوی هیکلی روبهرو شدم که کارت سوخت در دست داشت و از من خواست چند لیتر بنزین از او بخرم. پس از آن مرد ناشناس پشت فرمان نشست اما در جایگاه ناگهان میان راننده خودروی پرایدی و مرد قویهیکل جر و بحث و مشاجره تندی در گرفت و بعد هم مرد ناشناس متواری شد.پس از این اعترافها مأموران پلیس برای اثبات گفتههای زن جوان به بررسی فیلم دوربین مداربسته جایگاه پرداختند که مشخص شد زن جوان دروغ گفته و سعی در گمراه کردن مأموران داشته است.
شاکی نیز پس از بهبود نسبی در بازجوییها به پلیس گفت: روز حادثه هنگام سوختگیری بوده که بیدلیل هدف قرار گرفته بود.پرونده این ماجرا در حالی با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد که زن جوان ادعا میکرد ضارب را نمیشناسد.
با این وجود او نیز به اتهام معاونت در ضرب و شتم، از سوی قاضی شعبه 1051 دادگاه مجتمع قضایی عدالت به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.سرانجام با گذشت دو سال از این ماجرا با پیگیریهای شاکی پرونده چندی قبل متهم فراری دستگیر شد.
ضارب که یکی از مردان آهنین است به مأموران گفت: روز حادثه همراه نامزدم در پمپ بنزین بودیم که به علت تعلل شاکی در سوختگیری عصبانی شده و به او اعتراض کردم. اما وقتی ناسزا گفت عصبانی شده و با چاقو به وی حملهور شدم.
حالا هم پشیمانم!متهم پس از بازجویی در شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه یک – الهیه – با قرار بازداشت روانه زندان شد.

  
  

غیبت استیو جابز، محبوبترین مدیر آی تی در حال حاضر جهان، از صحنه مدیریت بر اپل از دو هفته گذشته علی رغم حضور وی نزد اوباما، سوالات زیادی را دوباره بر انگیخته است.

پس از استیو جابز که از سال 2003با سرطان دست و پنجه نرم می کند، چه کسی سکان پر افتخارترین شرکت ای تی را بر عهده خواهد گرفت؟

استیو خود سوریایی ـ آمریکایی تبار است و سالهاست به عنوان مرد بزرگ تاریخ رایانه، دوست داشتنی جلوه کرده و راستش هیچ کس دوست ندارد در مورد بعد از او سخن به میان بیاورد. اما چاره ای نیست و سرطان امانش را بریده است. سال گذشته نیز غیبت 6 ماهه وی از صحنه مدیریت اپل سهامداران را به وحشت انداخت اما اینبار و بعد از ملاقات با اوباما همگان متوجه شدند که علی رغم توانایی های منحصر بفرد استیو جابز، اوباما ترجیح داده مدیر اینتل را بعنوان نماینده خود در صنایع آی تی برای کمک به رفع بحران اقتصادی امریکا برگزیند. استیو جابز در جلسه برنامه ریزی اوباما برای رفع بحران اقتصادی با استفاده از ای تی شرکت کرد اما ظاهرا اوباما هم متوجه شده که استیو جابز به دلیل بیماری قادر به انجام کار اجرایی نیست. بنابر این علی رغم همه این تحولات باید به طور جدی جایگزین استیو جابز مشخص شود تا سهامداران با خبری غیر مترقبه شوکه نشوند.

اما کاندیداهای دور و بر استیو جابز را می توان به عنوان جانشین های احتمالی در نظر گرفت که از بین همه آنها دو نفر یعنی «جاناتان ایو» اسکاتلندی و «سینا تمدن» ایرانی گزینه های اصلی هستند که استیو به آنها فکر می کند.

اما جاناتان ایو کیست؟ مخترع اسکاتلندی که آی پاد را سالها قبل اختراع کرد و تقریبا با پیوستن وی به اپل از سال افتخارات زیادی را وارد اپل نمود. اپل مرده در دهه 1990 با اختراعات ایو جان تازه ای گرفت و حالا این شرکت را به قله های افتخار رسانده است. ایو بعنوان طراح صنعتی سال 1992 برای کار در اپل به امریکا رفت و بعد در بازگشایی مجدد اپل در سال 1997 کنار استیو ماند.آی.مک، پاور بوک، مک بوک، آی پاد و ایفون و ای.پد از جمله سخت افزارهایی است که جاناتان ایو روی آنها جنبه پدری داشته و با توسعه انها تاریخ آی تی جهان را متحول کرده است. وی اینک قائم مقام ارشد استیو جابز بوده و به احتمال زیاد جانشین احتمالی برای استیو. اما اگر وی سمت اجرایی قبول کند، مانند سابق میتواند به ابداعات و اختراعات صنعتی خود ادامه دهد؟ این سوال بزرگی است که اگر بخواهیم واقعبینانه بدان جواب دهیم می توانیم به سوی کاندید دوم سوئیچ کنیم که کسی نیست جز سینا تمدن.

وی در سپتامبر 1997 به اپل پیوست و سالها بعنوان قائم مقام بخش جهانی و مدیراپلیکیشن ها و نرم افزارها برای اپل کار کرده است. وی دارای دکترای کامپیوتر بوده و قبل از اپل برای سان میکروسیستمز و نکست کار می کرده است. وی مستقیما کارهای خود را به استیو گزارش می کند و مدیر اجرایی اپل به وی اطمینان کامل دارد.

اگر اتفاقی برای استیو جابز بیفتد، قطعا شخصیت مدیر اسطوره ای دو پاره خواهد شد. هیچ شکی در این باره وجود ندارد که استیو دو بدن در یک بدن بوده است. استیو تکنیکی و استیو مدیریتی و حالا با رفتن استیو جابز قطعا جاناتان روح تکنیکی جابز را حفظ خواهد کرد و سینا تمدن نیز روح بیزینسی و اجرایی را محافظت خواهد نمود. سهامداران نیز دنبال آن هستند که مدیر بعدی که از تیم اجرایی است با گرفتن سکان جدید کمترین آسیب را ببیند و خیال سهامداران را از این بابت راحت کند.


  
  

مریخ نوردهای اسپریت و آپورتونیتی ناسا وارد هفتمین سال حضور خود روی مریخ شده اند. البته مدتی بعد یک خودروی هوشمند دیگر به نام کیوریاسیتی یا آزمایشگاه علمی مریخ، ام.اس.ال به آن‌ها ملحق خواهد شد. ماموریت آزمایشگاه علوم مریخ قرار است تا اواخر سال 2011 توسط آژانس فضایی آمریکا انجام شود. در طی این ماموریت قرار است در تابستان سال 2012 روبات کیوریاسیتی روی سطح مریخ فرود بیاید.

ماموریت ام.اس.ال برای تعیین این موضوع است که آیا روی سطح مریخ حیات وجود داشته یا خیر، و آیا اکنون این سیاره قابلیت نگهداری حیات روی سطح خود را دارد یا خیر. این روبات 750 کیلوگرمی قرار است یک محموله علمی را با خود حمل کند تا زمین، اتمسفر و شرایط محیطی این سیاره را بررسی کند.

در این ماموریت هم‌چنین از آخرین فناوری‌ها مانند سیستم جرثقیل آسمانی (sky crane) استفاده خواهد شد. ام.اس.ال بسیار سنگین است و نمی‌تواند با استفاده از کیسه هوا آن روی سطح مریخ فرود آید تا آسیب نبیند. به جای آن یک جرثقیل آسمانی که با یک راکت تجهیز شده؛ به آرامی روبات را با استفاده از یک ریسمان روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. 

ما باید تا سال 2012 برای انجام این ماموریت انتظار بکشیم، اما بسیاری امیدوارند بعد از آن بتوان به بسیاری از سوالات در مورد مریخ پاسخ داد که مهم‌ترین آن به طور قطع این سوال خواهد بود: آیا روی مریخ حیات وجود دارد؟


  
  

اگر بتوان کامپیوترهای کوانتومی را در مقیاس بزرگ ساخت؛ آن‌گاه بخش زیادی از مسائل بسیار سریع‌تر از دستگاه‌های الکترونیکی امروزه حل خواهند شد. 

محققان به دنبال پیدا کردن راهی هستند تا ذرات زیر اتمی درهم تنیده با هم مرتبط شوند تا بتوانند محاسباتی با پیچیدگی‌های غیرقابل تصور را انجام دهند. بخشی از این تلاش‌ها با افزایش تدریجی تعداد بیت‌های کوانتومی (qbit) صورت می‌گیرد. کیوبیت‌ها واحدهای اطلاعاتی هستند که می‌توانند به جای 2 حالت صفر و یک، در سه حالت صفر، یک و حالت بینابین قرار بگیرند! 

در سال 2010 دانشمندان توانستند 3 کیوبیت را در وضعیتی قرار دهند که تاکنون در هیچ وسیله الکترونیکی قدیمی دیده نشده بود. محققان هم‌چنین توانستند 10 فوتون را که بسته‌های بنیادی نور هستند، گرفتار کنند. اجرای قوانین گیت‌ها با استفاده از حالت‌های گرفتار و هم‌چنین طراحی روشی برای ذخیره بیت‌های کوانتومی (مشابه با حافظه کامپیوتر) پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای برای رسیدن به محاسبات کامپیوتر محسوب می‌شود.

به این ترتیب محاسبات کوانتومی بسیار ساده‌تر از آن‌چه قبلا تصور می‌شد انجام خواهد گرفت. ما می‌دانیم که برای اعمال قوانین کوانتومی لازم نیست با ذرات ریزی مانند اتم یا یک فوتون سروکار داشته باشیم. این ذرات می‌توانند آن‌قدر بزرگ باشند که بتوان آن‌ها را با چشم غیرمسلح دید. در سال 2010 ما هم‌چنین متوجه شدیم که کامیپوترهای کوانتومی حتی ممکن است با خطاهای زیاد کار کنند. اما به هر حال باید منتظر پیشرفت‌های زیادی در این مورد در سال 2011 باشیم.


  
  

به تازگی سازمان تحقیقاتی اتمی اروپا، سرن از تاخیر تعطیلی برخورد دهنده بزرگ هاردون، ال.اچ.سی خبر داد. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این آزمایشگاه بزرگ تحقیقاتی در انتهای سال 2011 به فعالیت خود پایان دهد.

با تاخیر تعطیلی ال.اچ.سی تا پایان سال 2012 دستگاه بزرگ برخورد دهنده ذرات زمان بیش‌تری برای جستجوی نشانه‌های ذره بوزون هیگز خواهد داشت، ذره‌ای که به نظر میرسد جرم یک ماده را پدید می آورد. هیگز قطعه گم شده بسیار مهمی در مدل استاندارد ذرات است، مدلی که بیش از همه برای فیزیک ذرات مورد پذیرش قرار گفته است.

البته ال.اچ.سی تنها برخورددهنده‌ای نیست که به دنبال نشانه‌هایی از هیگز است. شتاب‌دهنده تواترون نیز که در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده فرمی آمریکا واقع در ایالت ایلینوی واقع شده نیز قرار است زمان فعالیت خود را گسترش دهد تا شاید به نشانه‌هایی از ذره بوسون برسد؛ هرچند که با عدم تمدید زمان فعالیت تواترون، به نظر میرسد آزمایشگاه ملی فرمی از هم اکنون این رقابت را واگذار کرده است. 

در طول سال 2011، ال.اچ.سی به اندازه‌ای حساس خواهد شد تا بتوان با کمک آن مرزهای فیزیک ذرات را که تاکنون ناشناخته باقی مانده بود، بررسی کرد. در این سال دانشمندان به دنبال شواهدی برای ابرتقارن خواهند گشت. این نظریه این طور تصور می‌کند که ذرات پایه موجود دارای شریکی در سایه و یک بعد اضافه هستند. اما اگر این تحقیقات به نتیجه نرسد این نظریه‌ها فقط در حد یک سری فرضیه باقی خواهند ماند.

در طول سال 2011، دانشمندان سرن به دنبال پیدا کردن توضیحی برای اثرات عجیبی خواهند بود که در سال 2010 در ال.اچ.سی مشاهده کردند. این اثرات عجیب در حین مطالعه آماری حرکت ذرات در یک میلیارد برخورد در حین آزمایش برخورددهنده سی.ام.اس، یکی از دو آزمایش اصلی ال.اچ.سی بروز پیدا کرد. به گفته گیدو تونلی سخنگوی سی.ام. اس به نظر می‌رسید که گویا ذرات با یکدیگر سخن گفته و تصمیم می‌گیرند به کدام جهت حرکت کنند!


  
  

نخستین فضاپیمای خصوصی که با حمایت ریچارد برانسون ساخته شده، قابلیت حمل 8 نفر یعنی دو خدمه پرواز و 6 مسافر را دارد. علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت 200 هزار دلار زمین را به مقصد فضا ترک کنند. چند شرکت دیگر نیز با اهداف تجاری در حال تجهیز دوباره ایستگاه بین‌المللی فضایی هستند.

اوایل سال جاری، یکی از این شرکت‌ها به نام SpaceX کپسول دراگون را معرفی کرد که می‌تواند با نصب شدن در بالای راکت فالکون 9، محموله اخترشناسان را به فضا بفرستد.

در سال 2011 نیز راکت تائوروس 2 که توسط مرکز Orbital Sciences ویرجینیا ساخته شده؛ برای اولین بار به فضا ارسال خواهد شد. در این پرتاب دو مرحله‌ای یک کپسول به نام Cygnus که برای حمل تجهیزات به ایستگاه فضایی طراحی شده، به آن منطقه ارسال خواهد شد. البته Orbital Sciences در حال کار برای ساخت یک هواپیمای فضایی به اندازه یک چهارم این شاتل فضایی است. 

Sierra Nevada شرکت دیگری است که در حال ساخت یک سفینه فضایی به نام Dream Chaser است که می‌تواند بین 6 تا 8 نفر را به مدار پایینی زمین فرستاده و برگرداند. سر ریچارد برانسون حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده و به این ترتیب باید شاهد همکاری‌های بین Virgin Galactic و Dream Chaser باشیم.


  
  
   1   2   3      >