سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر چیزی کمیاب گردد عزیزتر می شود، جز دانش که هر چه فراوان گردد گرامی تر شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :7
کل بازدید :40246
تعداد کل یاداشته ها : 36
103/2/14
4:2 ص

مریخ نوردهای اسپریت و آپورتونیتی ناسا وارد هفتمین سال حضور خود روی مریخ شده اند. البته مدتی بعد یک خودروی هوشمند دیگر به نام کیوریاسیتی یا آزمایشگاه علمی مریخ، ام.اس.ال به آن‌ها ملحق خواهد شد. ماموریت آزمایشگاه علوم مریخ قرار است تا اواخر سال 2011 توسط آژانس فضایی آمریکا انجام شود. در طی این ماموریت قرار است در تابستان سال 2012 روبات کیوریاسیتی روی سطح مریخ فرود بیاید.

ماموریت ام.اس.ال برای تعیین این موضوع است که آیا روی سطح مریخ حیات وجود داشته یا خیر، و آیا اکنون این سیاره قابلیت نگهداری حیات روی سطح خود را دارد یا خیر. این روبات 750 کیلوگرمی قرار است یک محموله علمی را با خود حمل کند تا زمین، اتمسفر و شرایط محیطی این سیاره را بررسی کند.

در این ماموریت هم‌چنین از آخرین فناوری‌ها مانند سیستم جرثقیل آسمانی (sky crane) استفاده خواهد شد. ام.اس.ال بسیار سنگین است و نمی‌تواند با استفاده از کیسه هوا آن روی سطح مریخ فرود آید تا آسیب نبیند. به جای آن یک جرثقیل آسمانی که با یک راکت تجهیز شده؛ به آرامی روبات را با استفاده از یک ریسمان روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. 

ما باید تا سال 2012 برای انجام این ماموریت انتظار بکشیم، اما بسیاری امیدوارند بعد از آن بتوان به بسیاری از سوالات در مورد مریخ پاسخ داد که مهم‌ترین آن به طور قطع این سوال خواهد بود: آیا روی مریخ حیات وجود دارد؟